Een afvaardiging van de Commissie Ordening Goudsector (OGS) heeft op 23 juni opgetreden tegen illegale goudmijnactiviteiten in de directe omgeving van onderwijsinstellingen in Brokopondo Centrum. Tijdens de actie werden kleinschalige goudmijnbouwers uit het gebied verwijderd.
Volgens OGS waren eerder al meerdere goudzoekers uit het gebied verdreven, maar keerde een groep kort daarna terug om de activiteiten te hervatten. Door het aanleggen van een bypass stroomde kreekwater zelfs richting één van de schoolterreinen.
Tijdens de controle zijn de aanwezige goudmijnbouwers aangesproken op de situatie en opgedragen het gebied onmiddellijk te verlaten. De betrokkenen verleenden hun medewerking en verlieten het terrein zonder verzet. Vervolgens werden kampen en hutten afgebroken om te voorkomen dat de locaties opnieuw voor goudwinning worden gebruikt.
OGS benadrukt dat mijnbouwactiviteiten niet thuishoren binnen of nabij schoolomgevingen. Naast de aantasting van het milieu brengen dergelijke activiteiten volgens de commissie ook gezondheidsrisico’s met zich mee, waaronder de gevaren van kwikgebruik bij goudwinning.
Registratieproject in aantocht
Ook stelde OGS de goudmijnbouwers in kennis van het opkomst zijnde nationale registratieproject voor kleinschalige goudmijnbouwers. Daarbij is uitleg gegeven over het belang van registratie voor zowel de mijnbouwers als de Staat Suriname.
Registratie draagt bij aan een beter georganiseerde, transparante en duurzame goudsector, waarbij goudmijnbouwers onder andere toegang kunnen krijgen tot ondersteuning, begeleiding en trainingen.
De Commissie blijft inzetten op dialoog en handhaving om de verdere formalisering van de goudmijnbouwsector te ondersteunen.