De rechtbank Noord-Holland wil dat een rechter wordt ontslagen omdat hij in 2025 duizenden onzinnige Woo-verzoeken indiende bij alle Nederlandse gemeenten. De rechter wilde volgens eigen zeggen laten zien hoe de wet misbruikt kan worden.
Gemeenten moesten hierdoor veel extra werk doen. De rechtbank vindt dat de rechter door zijn functie beter had moeten weten en dat zijn gedrag het vertrouwen in de rechtspraak kan schaden. Daarom is nu een verzoek tot ontslag en schorsing ingediend bij de Hoge Raad.
-nos.nl-